موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





باتوجه به آنکه حجامت امری است که به توصیه منابع طب سنتی ایران مورد استفاده قرارگرفته است لذا منبع استناد ما در این مورد منابع معتبر می باشد و باعنایت به اصل مهم اعلام شده از جانب وزارت بهداشت و درمان در پذیرش داروهای طب سنتی مستند به منابع اصلی، دلیل کاربرد حجامت نیز بر همین مبنا اعلام می شود، با توجه به آنکه تحقیقات اخیر حجامت با شیوه  RCT  در درمان بیماریهای ویرال کودکان درمرحله تکامل است و نیاز به شرایط مناسب درآینده دارد به آینده موکول می گردد که حقایق مربوط به آن عرضه شود.

آبله و حصبه:

 

بحث آبله و حصبه برای اولین بار توسط رازی مطرح گردید،کتاب تخصصی "الحصبه والجدری" رازی بارها در اروپا به چاپ رسید و سالیان متوالی مورد استفاده پزشکان ایرانی بوده است.
مدرک شماره 1: در کتاب طب اکبری آمده است که بثور ( کما یشاهد فی الاطفال ) که امروز به نام ضایعات ویزیکوله نامیده می شوند مانند آنچه در آبله مرغان به چشم می خورد به دلیل ثوران اخلاط با عوامل داخلی یا خارجی ایجاد می گردد. (1)
به نظر رازی، ابن سینا، اکبری و سایر صاحب نظران طب سنتی، بیماریهایی که با تظاهرات ویزیکولی و تب بروز می کند، اغلب واگیردار است به عبارت دیگر جزو بیماریهای مسری طبقه بندی می شود.(2)
مدرک شماره 2: در روش درمانی در همین رابطه آمده است که بجز اقدامات زمینه ای و تسکینی از فصد و حجامت بهره می گیریم و آمده است که در سن کمتر از 12 سال، فصد را نشاید و باید که حجامت کنند.
مدرک شماره 3: در کتاب تخصصی بیماریهای کودکان به نام علاج الاطفال آمده است که  عارضه بیماری همراه با بثورات پوستی در سن شیردهی یا بعد از آن هم می تواند اتفاق بیافتد، در این مورد باید مادر شیرده و طفل هر دو تحت درمان قرار بگیرند، مادر از غذای سبک و لطیف بهره مند می شود، از جمله داروهای مفید برای مادر طفل، کندر است که در ماء الشعیر طبخ شده باشد و از جمله اقدامات درمانی برای طفل حجامت نقره است که در صورت امکان انجام گردد (رعایت سن برای انجام حجامت الزامی است). نوشاندن سکنجبین همراه با سایر اقدامات درمانی برای طفل تاثیر مناسبی بر غلیان خون و فرونشاندن بثورات دارد. (3)
در یک دید کلی، حجامت به عنوان یکی از طرق درمانی در بیماری واگیردار و عفونی همراه با ثبورات به کرات در منابع تخصصی و معتبر طب سنتی ایران آمده است.

 


یرقان:
در ارتباط با یرقان که امروز با واژه هایIcterus (4) و  jaundiceذکر می گردد دلایل متعددی ذکر شده است.در اغلب موارد یرقان ناشی از اختلالات کبدی و مجاری صفراوی است. در طب اکبری آمده است هرگاه تخلیه صفرا یا حرکت آن از کبد به سوی احشاء دچار اختلال یا ضعف شود یرقان مراری (صفراوی) پدید می آید.
مدرک شماره 4: در این موارد به جز درمانهای زمینه ای، خون گرفتن از اصول درمان محسوب می شود که فصد را حکیم ارزانی و سایر حکما پیشنهاد کرده اند.
در اطفال به علت عدم امکان فصد، خونگیری با حجامت توصیه شده است.)(5) و در اطفال کم سن و سال(شش ماه و بالاتر) به پیشنهاد حکما از جمله خلاصه الحکمه حجامت گوش به صورت زدن تیغ به لاله گوش کفایت می کند .
مدرک شماره 5: شیخ الرئیس در جلد سوم قانون در مبحث کیسه صفرا و طحال بروز یرقان را به جز اختلالات کبدی و به خصوص انسداد مجاری صفراوی به تولید بیش تر از حد صفرا نسبت می دهد، تشریح ابن سینا در این مورد به حدی دقیق است که با جدیدترین مباحث پزشکی امروز در یرقان برابری می کند.
ابن سینا در درمان یرقان کبدی و افزایش تولید صفرا (که در اطفال هم اتفاق می افتد)، فصد را به عنوان یکی از روشهای اصلی معرفی کرده و اظهار می کند چنانچه فصد امکان پذیر نبود، حجامت کنید (ولان لم یکن ذلک فحجامةٌ) و می دانیم که در اطفال خصوصاً در کودکان انجام فصد جایز نیست(مگر در موارد بسیار خاص) لذا ضرورت دارد که به حجامت اقدام نمائیم.(6)

 


نازایی:
در ارتباط با عقر (Sterility ( در منابع اصلی طب سنتی ایران مطالب بسیار مبسوطی مطرح شده است. در کتاب اکسیر اعظم به نقل از داوود انطاکی نزدیک به یکصد علت نازایی زنان را مطرح نموده است، در کتب متداول و مرجع نیز نزدیک به سی علت مهم بیان شده است، در طب اکبری اختلالات خلطی رحمی را از موارد ضروری برای خونگیری اعلام نموده است.(7) اما در کتاب خلاصة الحکمه آمده است که تفاوت حجامت با فصد در آن است که حجامت موجب پاکسازی عضوی و موضعی است.
مدرک شماره 6: لذا در باب تنقیه رحم حجامت بر ناحبه مجاور مانند قطن ارجح  است و اخلاط را بهتر از فصد تصفیه می کند، در طب اکبری آمده  است که در اختلالات ریحی باید از حجامت ناری (وضع محاجم ناری) استفاده کنیم.(8)
در مجموع استفاده از حجامت در موارد نازایی در متون اصلی طب سنتی ایران مشهور و مشهود است.

منابع و ارجاعات
1-    طب اکبری،محمد اکبر ارزانی، مبحث حمیات خلیطه از کتاب دوم فصل دوم، حمای جدری و حصبه ص8-1087
2-    همان منبع ص1087 پاراگراف دوم و خلاصه الحکمه جلد دوم مبحث اعمال یداوی و حجامت
3-    ابن سیار، ماهر موسی(طبیب و تلمیذ له)رسالة فی علاج الاطفال تحقیق الشیخ حسن ابن علی الحاجی باب الثالث و الاربعون فی الحصبة و الجدری ص94-95
4-    معادلات از قاموس القانون است.
5-    جزئیات مطلب در طب اکبری ذیل عنوان یرقان760-743به تفصیل بحث شده است.
6-    به مبحث یرقان مراجعه شود"القانون فی الطب"المجلدالثالث،ص 194،الیرقان الاسود و الاصغر
7-    ارزانی،محمد اکبر،طب اکبری،جلد دوم،ص939
8-    به پانوشت شماره 2 مراجعه شود.ص941

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:تاثیر حجامت بر بیماریهای ویروسی, یرقان و نازایی, ] [ 18:34 ] [ لقمان محمدیان ]
تعریف حجامت:
حجامت یک روش خون گیری است که به منظور پیشگیری و درمان بیماریها انجام میشود و این نام گذاری احتمالا به علت شیوه ی عمل آن است که ازطریق تحجیم وگشایش و انبساط موضعی عمل می کند.
حجامت از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که با قدمت٣٣٠٠ سال قبل ازمیلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود٢٦٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١٥٠٠ سال قبل در هند انجام می شده است و توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل توسط رسول اکرم(ص) به جهان بشریت اهدا شد.

حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی، جرجانی و ... حجامت را بعنوان ابزار قدرتمند و محوری پیشگیری، در بیماریها و درمان آنها معرفی کرده اند و هم اکنون در ٤١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و درحال انجام و در دست مطالعه و پژوهش می باشد. در ایران  حجامت جایگاهی ویژه درفرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتی موکد جزء اعتقادات آنها بوده است.
حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.
بیشترین کاربرد حجامت در بُعد پیشگیری است و با مکانیسمهای مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماریها پیشگیری می کند. علاوه براین حجامت کاربرد های درمانی نیز دارد به نحوی که در درمان برخی بیماریها مانند سردردهای عصبی و میگرنی، چربی، قند و اوره خون، سنگهای کلیوی و کیسه صفرا موثر است .
بوسیله حجامت خونهای آلوده و غیر قابل استفاده (مانند روغن سوخته وسایل نقلیه) از بدن خارج می شود. این خونها به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج می شود اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه ای که به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده افزوده می شود و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
حجامت طبیعت مدبره را که روحی هوشمند در بدن ما است و بدن ما را به طرف تعادل سوق می دهد، تنظیم می کند و انحراف آن را می گیرد . طبیعت مدبره، باعث می گردد مثلاً وقتی صفرا در  بدن فرد بالا می رود، افراد دوست دارند ناخود آگاه مواد با طبع سرد مانند ترشیجات بخورند. فردی که اصول تغذیه را رعایت می کند این طبیعت مدبره در بدن او هوشنمد و تنظیم است، چنین افرادی برخی مواقع دوست دارند چیزی را بخورند یا کاری را بکنند و باید آن را  انجام دهند که به نفعشان است مثلاً صفراویها در تابستان دوست دارند خنکی بخورند و بلغمی ها در زمستان با خوردن یک قاشق ماست احساس ناخرسندی می کنند، ولی اگر تغذیه ناسالم شد، به مرور زمان این طبیعت مدبره منحرف شده و درست عمل نمی کند و خود را به ناچار با این روشهای غلط تغذیه و زندگی هماهنگ می کند مانند وجدان که در صورت ارتکاب مکرر اعمال نادرست، به مرور در بدن تضعیف می گردد.
روش حجامت:
حجامت انواع مختلفی دارد که محل و روش انجام آن متفاوت است ولی آنچه در این قسمت بیان شده است در خصوص حجامت عام می باشد که به طور معمول مطرح بوده و انجام می شود.
محل حجامت عام بین دو کتف است. ابتدا بوسیله لیوان مکش مخصوص، خونهای آلوده در نقطه خاصی جمع می شود و سپس توسط تیغ چند خراش سطحی ایجاد می شود. این کار درد بسیار مختصری دارد. سپس خونهای آلوده وارد لیوان شده و دور ریخته می شود .در مراكز معتبر لیوان و تیغ حجامت استریل و یکبار مصرف می باشند.

حجامت در اسلام:
حجامت در اسلام جایگاه خاصی دارد و در این زمینه حدیثهای فراوانی نقل شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

رسول اعظم (ص) در حدیث شب معراج می فرمایند:
فی لَیلَه اَسری بی الَی السماءِ ما مَرَرتُ بِملاء مِنَ الملائِکَهِ اِلا اَن قالوا یا محَمَد اِحتجِم و امر اُمَتِکَ بِالحِجامَه
وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. بحارج 62 ص 300 باب 89  و همچنین تفسیر المیزان آیه اول سوره اسری
رسول اعظم (ص):
پنج چیز از سنتهای پیامبران الی است:  حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن
کافی ج 6 ص 484
امام علی (ع):
به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند.
بحارج 62 ص 114 ج 10 ص 89
امام رضا (ع):
رسول خدا فرمودند اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجام است یا در شربتی عسل وسائل ج 17 ص 541

فواید حجامت:

ثابت شده که حجامت برای حدود هفتاد بیماری اثرات پیشگیرانه و درمان کننده دارد. برخی از آثار درمانی و پیشگیرانه حجامت موارد زیر است:
سرماخوردگی مکرر- آنفولانزا - آلرژی فصلی- بیماری پوستی جوش و کورک- درمان اعتیاد- رفع سلولیتهای بدن - درمان چاقی- بهبود کارائی کلیه - دفع چربی کبد- افزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون- دیابت غیر وابسته به انسولین- اوره بالا- فشار خون غیر طبیعی «بالا یا پایین» - غلظت خون بالا- مسمومیت غذایی و دارویی- سردرد میگرنی- تنگی رگها- اعتیاد به مواد مخدر- افسردگی- سنگینی سر- اسپاسم عضلانی- رشد ناکافی و کوتاهی قد- لاغری- واریس- کمر درد- آرتروزها- آکنه و بثورات پوستی- کهیر- آفت دهان- ریزش مو - پر مویی بدن- گر گرفتن بدن- تاری دید- خواب رفتگی و بی حسی عضلات- بیماریهای تناسلی زنان- ناهنجاریهای عصبی- کم اشتهایی-کم هوشی- فراموشکاری- جوش صورت- سکته قلبی- مالیخولیا-  خوش زخم شدن بیماران دارای قند خون


عوارض جانبی:
حجامت هیچگونه عارضه ای برای بدن ندارد. اما این افراد می بایست از حجامت خودسر خودداری نمایند: زنان باردار، افرادی که در دوران قاعدگی قرار دارند، افرادی که مشکلات انعقادی خون دارند و بیماران هیموفیلی.

تذكر مهم:
- افرادی که کم خون، لاغر و تکیده با بدن خشک هستند یا غلبه سردی شدید دارند حتماً باید تحت نظر پزشک حجامت نمایند.
- انجام حداكثر دو بار حجامت در سال برای افراد سالم  جهت پیشگیری و حفظ الصحه توصیه می گردد و حجامت های خاص درمانی می بایست تحت نظر پزشک صورت گیرد.
- حجامت از سن چهار ماهگی به بالا (تا قبل از فوت) قابل انجام است. در خصوص حجامت کودکان امام صادق ع فرموده اند، حجامت در چهار ماهگی باعث حذف لعاب بدن و کاهش حرارت سر و بدن می گردد، لذا توصیه می شود بعد از پایان چهار ماهگی، نوزادان را حجمات بسیار سبک انجام دهید.

بهترین زمان جهت انجام حجامت:
از نظر ماه قمری بهترین زمان، محدوده زمانی روزهای هفدهم تا بیست و هفتم هر ماه می باشد، همچنین حجامت در اواخر اسفند ماه نیز توصیه شده است.
از بهترین روزهای مهم دیگر جهت انجام حجامت، هفتم و چهاردهم ماه حزیران رومی است.
ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی  حزیران است. بهترین زمان حجامت از نظر فصل، فصل بهار و بعد پاییز است.

توصیه های قبل از حجامت:
-    در مراكز معتبر حجامت نمایید.
-     معده نباید خالی باشد، همچنین انجام حجامت بلافاصله پس از صرف غذای پر حجم توصیه نمی شود.
-    بدن خسته نباشد.
-    از فعالیت زیاد و ورزش سنگین، استحمام طولانی، استخر و سونا و جماع بپرهیزد.
-     مایعات بدن در حد مناسب باشد.
-     قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید.
-     از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید.
-    در صورتیکه در محل حجامت دارای پوست پر مویی هستید، ازاله نمودن موهای بدن در موضع حجامت توصیه می گردد.

توصیه های بعد از حجامت:
برای تسریع در از بین بردن جای زخمها، کمی به آن عسل چند گیاهی زنبوری بمالید.
تا ۱۲ ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر، خامه، کره، پنیر، بستنی، ماست، دوغ، کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید.
مصرف عسل و انار شیرین بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود.
صبح روز بعد از حجامت، محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید.


تفاوت حجامت با خون دادن:
بی شک اهداء خون امری خدا پسندانه، انسانی و ایثارگرانه بشمار می رود، چرا که با اهدای آن جان انسانهای نیازمند به خون را نجات داده ایم. اما قیاس بین حجامت به عنوان یک روش درمانی و پیشگیری و اهداء خون قیاسی منطقی به نظر نمی رسد زیرا که:
-    در حجامت ابتدا با بادکش، روی جریان خون تغییراتی را ایجاد می کنند و سپس خراشهای ظریف پوستی که زده می شود یک فرایندهایی را در بدن تحریک می کند و مدل خون گیری آن نیز سطحی می باشد ولی در خون دادن یک استرس و شک منفی است که بوسیله یک سوزن، خون در گردش مورد نیاز بدن را خارج می کند. از لحاظ حجم خون خارج شده در حجامت حداکثر 80 سی سی ولی در خون دادن حدود 500 سی سی خون خارج می شود.
-    حجامت باعث کم خونی و هیچ عارضه ای نمی شود.
-    حجامت دارای خواص فوق الذکر می باشد ولی خون دادن تنها یک عمل انسانی و ایثارگرانه می باشد.

-    در حجامت خون کثیف از بدن خارج می گردد ولی در خون دادن خون تمییز و مورد نیاز بدن را اهدا می کنیم.

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:حجامت و مزایای آن و تفاوت حجامت با اهدای خون, ] [ 18:30 ] [ لقمان محمدیان ]

 


حجامت

ملا محسن فیض کاشانی در محجه البیضاء (جلد یک، صفحه 47) می فرماید:



((

اگر در شهری حجام وجود نداشت ،بر تمام مسلمانان واجب کفایی است تا حجامت را یاد بگیرند واجرا کنند.

))



حضرت آیه الله حسن زاده آملی هم می فرماید:



((

در مدینه فاضله ای که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشکیل خواهند داد ، 10 رکن اساسی احیاء خواهد شد که بی شک یکی از آن ارکان (حجامت) می باشد.

))


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:فتوای مهم مراجع تشیع در مورد حجامت, ] [ 18:22 ] [ لقمان محمدیان ]


نقش حجامت در ترك اعتياد به مواد مخدر (ترياك) و استفاده كمكي از تغذيه مناسب و گياهان دارويي

دكتر علي نيك كار) پزشك و پژوهشگر طب اسلامي و سنتي و معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل (

 

مقدمه:

اعتیاد به مواد مخدر یک معضل بزرگ اجتماعی در مواجع می باشد . از آنجایی که افراد معتاد جزء نیروی کار مفید جامعه محسوب نشده و از طرف دیگر مشکلات زیادی را حداقل از نظر اقتصادی برای خود ، خانواده و جامعه ایجاد می کنند ،ترک دادن آنها اهمیت ویژه ای      می یابد .

تاکنون روش ها و داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد ابداع و به کار گرفته شده است . بعضی از این روش ها بسیار گران و برخی دیگر طولانی مدت هستند و در بعضی دیگر نیاز به بستری کردن بیمار دارند .پرسش بنیادین تحقیق نقش حجامت در ترک اعتیاد به مواد مخدر(تریاک) به عنوان یک روش سم زدایی و درمان جدید این است که، آیا می توان افراد معتاد به مواد مخدر را براساس  حجامت (خون گیری مویرگی از پشت شانه و کمر با تیغ زدن به پوست ) ، یک نوع رژیم غذایی خاص (انرژی زا و گرمی بخش) و با استفاده از گیاهان دارویی سم زدا و گرمی بخش درمان کرد؟

با دقت و توجه به مبتلایان به اعتیاد از دید طب اسلامی و سنتی مشاهده می شود که به علت سرد بودن طبع مواد مخدر(تریاک) و مصرف چندین ساله این مواد توسط افراد معتاد، طبع بدنی افراد مبتلا بسیار سرد بوده و خون وی حاوی مواد سمی زیادی خواهد بود . وجود این مواد سمی در خون ،وجود انواع مشکلات جسمی، اقتصادی و فرهنگی همه و همه دست به دست هم داده ، قدرت جسمی و فکری سالم فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که زندگی فرد در یک سیکل معیوب قرار می گیرد. لذا براساس دید طب اسلامی و سنتی باید بتوانیم به شکلی ابتدا سم موجود در خون را تخلیه نمائیم و از طرفی با تغییر سبک زندگی،روش تغذیه مناسب و تجویز گیاهان دارویی  سم زدا و گرمی بخش بدن را به سوی پاکی،گرمی و سلامتی بازگردانیم. لذا با این فرض می توانیم با انجام حجامت ، تغییر نوع تغذیه و با استفاده از چندین گیاه دارویی به عنوان یک روش درمانی جدید در کوتاه ترین زمان ،افراد معتاد به مخدر را درمان کرد که حجامت نقش اصلی و بقیه موارد نقش کمکی خواهند داشت .

 

مواد و روش ها:

اهداف علمي كاربردي تحقيق، پيگيري و اطلاعات لازم به صورت ميداني جمع آوري شد به طوري كه اين تحقيق يك مطالعه كلينيكال تريال (Clinical Trial) از نوع Befor –Afterمی باشد كه بر روي40 نفر از بيماران ( معتادان به ترياك) 20 تا  42 ساله مراجعه كننده به مطب خصوصي  در شهرستان تنكابن انجام شده است . تمام بيماران از جهت طبع بدني ، نوع رژيم غذايي و چگونگي مصرف مواد مخدر ( ازنظر مقدار مصرف ،مدت و شيوه مصرف) مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج جمع آوري شد و اطلاعات لازم در پرسشنامه تنظيمي درج گرديد و عمل حجامت انجام و نتايج آن نيز ثبت گرديد. سپس اطلاعات حاصله توسط نرم افزار آماري SPSS-10 و تست آماري خي دو مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .

روش عملي درمان با حجامت:

الف- به بيمار مي گوييم مصرف مواد خود را قطع و هنگامي كه حالت خماري و درد عضلات بدن شروع شد، مراجعه كند يعني هنگام مراجعه حتماٌ باید درد بدن او شروع شده باشد در غير اين صورت حجامت اثر مطلوب را نخواهد داشت .

ب- در جلسه اول حجامت عام را انجام مي دهيم .( مكان حجامت عام در پشت و بين دو كتف مي باشد). از آنجايي كه در ابتدای مراجعه قسمتهاي مختلف بدن درد دارد ، حجامت عام انجام مي شود  و با توجه به تأثير فراگير حجامت عام بر كل بدن، باعث تسكين تمامي دردهاي فرد معتاد مي شود .

معمولاٌ درد كاملا رفع و حالت سبكي و نشاط جاي حالت خماري را مي گيرد . اما اگر هنوز دردي در ناحيه كمر يا ساق پاه وجود داشته باشد جهت تكميل درمان بر روي اين نواحي بادكش گرم و خشك انجام مي شود كه آن دردها هم رفع خواهد شد .

ج- بعد از اتمام جلسه اول، داروهاي گياهي لازم را تجويز كرده و مي گوئيم فردا جهت ويزيت مجدد مراجعه كند . اين داروها كه عموماً طبيعت گرم دارند عبارتند از :

1- زنيان : اين دارو تأثير مستقيم در سم زدايي( Detoxification ) دارد .

ضمناً حالت لرز و احساس سرما را از بين برده  و بدن را گرم مي كند. درد و سوزش معده را از بين مي برد و در كاهش و يا رفع درد بدن نيز بسيار موثر است .

طرز مصرف آن : يك قاشق مرباخوري به صورت دم كرده روزي سه مرتبه همراه عسل مي باشد .

2- عرق نعناع : جهت كاهش درد و سوزش معده و يا اسهال به صورت شربت مصرف مي شود .

3- اسطوخدوس: جهت رفع بي قراري ، بي خوابي و اضطراب به صورت دم كرده صبح و شب مصرف مي شود .

تذكر: براي بيماراني كه حوصله مصرف داروي گياهي را ندارند مي توان طبق معمول پزشكي روز از داروهاي ضد درد- ضد اسهال و داروي اعصاب و آرام بخش استفاده نمود .

د-جلسه دوم كه در واقع روز دوم مراجه بيمار است :

اگر اعتياد به مواد مخدر شديد نباشد، بيمار با همان يك جلسه درمان، بهبود يافته و نيازي به مراجعه مجدد ندارد در صورت بروز درد و مراجع بيمار موضع درد را سوال و همان موضع را حجامت مي كنيم .

معمولاٌ درد بيشتر در كمر و يا پاها بروز مي كند كه در اين حالت كمر يا ساق پايي كه بيشتر درد دارد حجامت مي كنيم.

چنانچه بيمار همزمان درد كمر و ساق پاها را داشت، در جلسه دوم ناحيه كمر را حجامت مي كنيم كه بعد از اتمام حجامت درد ساقين از بين مي رود ولي چنانچه هنوز در ناحيه ساقين درد داشت بادكش گرم و خشك را روي ساقين انجام مي دهيم .

اگر فقط هر دو ساق پا درد داشت ( كمر درد نداشت)فقط يكي از ساق ها را حجامت مي كنيم كه در اين حالت درد هر دو پا رفع خواهد شد .

هـ جلسه سوم : در غالب موارد اعتياد با همين دو جلسه درمان ، رفع خواهد شد و بيمار درد و ناراحتي زيادي نخواهد داشت و به ندرت لازم مي شود تا براي نوبت سوم مراجعه كند . در صورت مراجعه مجددا به تمركز درد توجه كرده و براساس آن در صورت نياز حجامت وي را تكرار مي كنيم .

يافته ها:

درمان معتادان به ترياك به وسيله حجامت به عنوان يك روش جديد سم زدايي، تغيير تغذيه و تجويز گياهان دارويي بر روي 40 داوطلب مراجعه كننده به مطب خصوصي درطي 2 سال ( از شهريور ماه سال 1382 تا شهريور ماه سال 1384) انجام شد .

حداقل سن مراجعه كنندگان بدون در نظر گرفتن جنسيت 20 سال و حداثر سن 42 سال بود كه ميانگين سن31 سال می باشد.

- از بين 40 نفر، 36 نفر آنها مرد( 90 درصد) و 40 نفر آنها زن( 10 درصد) بودند .

-در خصوص طبع بدني بدون در نظر گرفتن جنسيت، 32 نفر آنها ( 80 درصد) داراي طبع سرد و 8 نفر آنها( 20درصد) داراي طبع گرم بودند .

- براي 32 نفري كه داراي طبع سرد بودند غذاهاي انرژي زا و گرمي بخش و گياهان دارويي سم زدا به عنوان يك روش كمكي پس از انجام حجامت (خون گيري مويرگي از پشت شانه و يا كمر) تجويز شد.

- تمامي مراجعه كنندگان حداقل 2 بار( از ناحيه شانه و كمر) در 2 روز مختلف، حجامت شدند .

-پس از پيگري ها مكرر در طول 6-3 ماه هيچ كدام از مراجعه  كنندگان تحت درمان ، بازگشتي به اعتياد نداشته و 100 درصد افراد پاك شده بودند .

 


 

نتايج:

طبق اين مطالعه درمان افراد معتاد به مواد مخدر(ترياك) با استفاده از حجامت به عنوان يك روش جديد سم زدايي و روش كمكي تغذيه مناسب گرمي بخش و انرژي افزا و استفاده از گياهان دارويي داراي خاصيت سم زدا و گرمي بخش در 100 درصد افراد صورت گرفت و با توجه به P<0/0001 تحقيق معني  دار بود .

سن به سال

 

 

درصد

تعداد

طبع

20

حداقل

80

32

سرد

42

حداکثر

20

8

گرم

31

میانگین

 

 

 

توزیع سنی مراجعه کنندگان                                               درصدطبع افراد مراجعه کننده جهت

جهت درمان تریاک با حجامت                                            ترک اعتیاد(تریاک) با حجامت

 

درصد

تعداد

 

 

90

36

مرد

جنس

10

4

زن

100

40

کل

                                       توزیع جنس مراجعه کنندگان جهت درمان تریاک با حجامت

بحث :

در خصوص مكانيسم تاثير حجامت در ترك اعتياد تحقيقات آزمايشگاهي الزامي است ولي فرضيه هاي زير مطرح مي باشد .

الف- آزاد سازي مواد ضد درد در بدن :

به نظر مي رسد حجامت با آزاد كردن يك سري مواد ضد درد( آندروفين) نقش اساسي در رفع درد دارد.

مشكل اصلي در ترك اعتياد نيز كنترل درد است كه چند ساعت بعد از قطع مصرف مواد بروز مي كند .

از آنجايي كه بعد از اتمام حجامت بلافاصله تمامي دردها از بين مي رود نتيجه گرفته ايم كه اين تأثير سريع علتي جز آزاد شدن مواد ضد درد در بدن ندارد.

ب- دفع سموم از بدن:

حجامت نقش اساسي در دفع سموم از بدن دارد و اين حقيقتي است كه در روايات به آن اشاره شده است .

در روايت آمده است كه غذاي مسمومي به حضرت محمد(ص) و همراهانشان خوراندند . حضرت بعد از خوردن آن غذا، حجامت كردند و به همراهان خود نيز دستور دادند كه حجامت كنند .

با الهام گرفتن از اين روايت و روايات مشابه مي توان نتيجه گرفت كه حجامت با همين مكانيسم باعث پاكسازي سريع خون از مواد مخدر و تسريع در درمان مي شود و احتمالاٌ اگر از نظر آزمايشگاهي غلظت مواد مخدر را در خون حجامت اندازه گرفته و با خون وريد مقايسه كنيم اين نتيجه تأئيد مي شود .

ج- تقويت قواي عقلاني :

يكي از معضلات موجود در راه ترك اعتياد روي آوردن مجدد به آن توسط كساني است كه بعد از زحمات زياد موفق به <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:53 ] [ لقمان محمدیان ]
  • اگر پوست زیر لیوان متورم شود علامت سوء مزاج کبد است.
  • اگر رنگ پوست بر آمده بسیار گرم و تیره رنگ باشد و رنگ آن به بنفش بادمجانی نزدیک باشد التهاب صفرا و سودای کبد را نشان می دهد.
  • اگر رنگ پوست قرمز باشد و گرم و ملتهب التهاب صفراوی کبد را نشان می دهد ، هر چه رنگ قرمز شدیدتر باشد و گرمای بیشتری داشته باشد التهاب صفراوی کبد شدیدتر است.
  • اگر رنگ پوست از شدت تکاثف از قرمز بادمجانی به سیاه متمایل تر باشد التهاب سوداوی سوخته را نشان می دهد. در این حالت گرمای محل بر آمده مانند گرمای نوع اول نیست اما گرم است . ممکن  است احساس خارش داشته باشد که نشان از سودای سوخته زیاد است.
  • اگر رنگ پوست صورتی باشد نشان از ضعف خون و کم خونی و یا انسداد در نواحی قفسه سینه و ریه و قلب را داشته باشد . شاید بیمار دچار نفس نیمه باشد. اگر سطح پوست کشیده شده به داخل لیوان نازک و حالت خشکی از خود نشان دهد بیمار دچار سودای خشک حساسیتی است و معمولا دچار حساسیت های  فصلی است . شاید دچار بیماری های اتو ایمن باشد ، مانند لوپوس و امثال آن، ساید بیماری اگزما دارد ! بهتر است در این افراد خونگیری با احتیاط صورت پذیرد ، کم خون گرفته شود و یا اصلا گرفته نشود . اما به هر حال تیغ زدن و به مقدار حتی یک قاشق چایخوری خون گرفتن مناسب است چرا که سیستم ایمنی شخص را تحریک و هشیار می کند.
  • اگر پوست به راحتی به داخل لیوان کشیده می شود که تا نصف لیوان از پوستو  گوشت کشیده شده پر شود ، در این حالت بلغم بر مزاج شخص و بر کبد و اندام های پشت زیاده از حد باشد.
  • اگر پوست به سختی به داخل لیوان کشیده شود و سطح نازلی از پوست زیر لیوان به داخل لیوان کشیده شده باشد ، نشان از سودای سخت و غلیظ است و گردش خون در بدن بیمار همواره با انسداد و  کندی روبروست .این افراد باید نگران سکته های قلبی باشند و عروقشان را باید مرتبا با رژیم غذایی و حجامت و ورزش و غیره پاک کنند.

 

  • اگر پوست زیر لیوان بادکش مرطوب باشد ، نشان از رطوبت مزاج کلی یا عضوی و شاید از ترس و اضطرابی است که به بیمار دست داده است.

http://www.jataportal.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:45 ] [ لقمان محمدیان ]

  • اگر در لیوان اول خون غلیظ باشد و هنگام برداشتن لیوان از روی پوست ، لیوان به پوست شخص چسبیده باشد نشان از خطر سکته در اثر غلظت و تکاثف شدید است . این افراد هر لجظه ممکن است دچار عارضه قلبی شوند، خطرناک ترین حالت خون همین  است . از رنگ و بوی آن هم می توان به نوع مزاج و خلط غالب بر آن پی برد. البته سودا غلبه و برتری شدید دارد اما این که سودا از چه خلطی رسوب کرده و به این شکل در آمده مهم است ، از آمیزه با صفرا یا بلغم یا از خود خون و یا سودا در کبد و مبادی دیگر مانند طحال و یا آوندهای خون رسان ، سودا خودش در خودش تغلیظ شده است .
  •  اگر در این حالت خون در همان لیوان اول به نصفه هم نرسد و در لیوان  دوم بند آید . نشان از شدت تکاثف و غلظت دارد. حجام سعی می کند با ازدیاد فشار بادکش و یا طولانی کردن زمان بادکش خون را وادار به خروج کند. باید توجه داشت که :در صورتی که خون بند آمده باشد ، طولانی کردن زمان بادکش موجب بروز تاول های زیاد می شود.
  • اگر خون در لیوان اول غلیظ باشد و به کندی خارج شود اما در لیوان دوم هم خون به همان نسبت از لحاظ غلظت باشد ولی مانند لیوان اول خارج شود نشان از غلظت خون دارد اما این غلظت به آن شدت نیست که در اواخر لیوان اول بند آید و به لیوان دوم نرسد . پس نسبت به حالت قبلی غلظتش کمتر است اما به هر حال این هم خطرناک است.
  • اگر خون در لیوان دوم بشدت غلیظ باشد گرچه به کندی خارج می شود اما به لیوان سوم نمی رسد، یعنی انتهای لیوان دوم بند آید ، نشان از غلظت شدید خون است اما خطرش از حالت قبلی کمتر است .
  • اگر در لیوان اول خون بسرعت و با رقت کافی خارج شود اما در لیوان دوم ناگهان غلیظ شود ، نشان از غلبه صفرا در مبادی سطحی بدن و رسوب سودای در خود تغلیظ شده همراه با صفرای سوخته مبدل به سودا شده در اندام های داخلی بدن مانند کبد و طحال و زهدان و غیره است.
  • اگر خون در هر 3 لیوان حجامت بسرعت خارج شود و شاید در اواخر یا اواسط لیوان سوم کمی سفت باشد نشان از غلبه صفراست . التهاب و گرمای صفراوی بخوبی در آن مشاهده می شود.

 

میزان چربی خون

اگر چربی سخت و غلیظ در خون مشاهده شود به اصطلاح امروز به آن کلسترول می گویند .میزان چربی و کلسترول از مشاهده سطح خون در لیوان حجامت مشخص می گردد . مانند آن که مقداری نفت روی آب ریخته شود . غلبه سودا و صفرای غلیظ با افزایش غیر طبیعی کلسترول در خون حجامت مشخص می گردد.

تری گلیسیرید خون هم مانند آن که شیر با خون مخلوط شده خود را نشان می دهد . اگر میزان تری گلیسیرید زیاد باشد ، مایع سفید یا صورتی بسیار کمرنگ از خون جدا می گردد . غلبه بلغم با افزایش این نوع چربی نمایان می گردد . کبد و معده هر دو در هضم غذا دچار سو مزاج هستند .

اسید اوریک

اگر در خون حجامت ، علامت انعکاس خون نسبت به نور تابیده آن مشاهده گردد ، نشان از وجود اسید اوریک و اوره است . اگر نور را بر خون بتابانید متوجه انعکاس نور از اجسام بسیار ریزی که همچون ستاره در آسمان پر ستاره می درخشند مشاهده می گردد . رنگ خون زرد تیره یا سبز تیره ای است که با رنگ قرمز خون در آمیخته است ، این خون حرارت و گرمای زیادی دارد.

اگر بوی خون از لیوان حجامت استشمام شود نشان از وجود عفونت است . در این حالت گرمای خون چندان بالا نیست . مگر آن که شخص در اثر درگیر شدن خون با عفونت دچار تب شده باشد . هنگام تب شاید بهتر بود حجامت انجام نمی شد.

تذکر مهم :

حجامت نباید در حال گرسنگی انجام شود ، در این صورت  نشانه شناسی های مذکور قابل اعتماد نخواهد بود ، چرا که هنگام خالی بودن معده خون به خوبی به سمت پوست نمی آید و به فرمایش امام صادق (ع) :

(( حجامت مکنید مگر اندک چیزی در معده باشد))

اگر معده در هنگام حجامت خالی باشد ، خون رقیق به سمت داخل کشیده می شود و خون غلیظ نمی تواند خارج شود . باید دستگاه گوارش به رگ های بدن خصوصا رگ های سطحی بدن فشار وارد کند تا خون در شرایط متعادل به سمت پوست برود . اجزای رقیق و غلیظ خون نباید از هم جدا شوند.

 http://www.jataportal.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:44 ] [ لقمان محمدیان ]

حجامت

 

    1- بادکش معمولی (حجامت گرم وخشک)
 حجامت به دو صورت است :  
    2- بادکش تر

 

قدیم ها برای حجامت یک پشم یا پنبه و چیزی که آتش می گرفت مشتعل می کردند و روی یک خمیری می گذاشتند که خمیر ته لیوان قرار می گرفت و بلافاصله لیوان را روی بدن شخص قرار می دادند تا حالت مکش ایجاد کند و پوست و بافت را داخل لیوان بکشد. این روش را حجامت خشک می گویند، اما حجامت تر حجامتی است که پس از گذاشتن حجامت خشک روی پوستی که بر آمده شده ، برش هایی با تیغ برش انجام می دهند .
بادکش خشک را زمانی انجام می دهیم که می خواهیم باد و گازهای درون اندام ، خصوصا بادهایی که از سردی ایجاد می شوند را خارج کنیم و با می خواهیم مسیر یا مسیر ضایعه یا عضو و یا عاملی را در بدن منحرف کنیم . مثلا می خواهیم سنگی را از کلیه به سمت مثانه هدایت کنیم که زودتر خارج شود ، اینجا از حجامت خشک استفاده می کنیم.


مالش و بادکش برای از بین بردن درد شدید کلیه و خارج کردن سنگ

با روغن پشت کمر را در محل کلیه ها مالش می دهیم تا گرم شود و بعد بادکش را به حرکت در می آوریم . درد کلیه ها با هر شدتی که باشد ساکت می شود و بزودی می شود سنگ را خارج  نمود . بادکش لغزان از طریق سیستم های مداربسته می تواند برای تاثیر روی اندام های داخلی مورد استفاده قرار گیرد ، به عنوان مثال برای خارج کردن سنگ کلیه و یا رفع موانع فیزیکی در علاج ناباروری خانم ها و ده ها مورد دیگر میتوان بهترین نتیجه را از فن آوری  بادکش به دست آورد.
بدترین حالت این است که پشت کمر روی کلیه ها سرما بخورد . لیوان های بادکش برای ساکت کردن هر دردی خوب است . بنابر این وجود این لیوان های دردکش در خانه ها مفید بلکه ضروری است . علاوه بر آن بادکش می تواند دنده شکسته یا فرورفته در قفسه سینه را به حالت اول برگرداند . مهره های جابجا شده ستون فقرات و سیاتیک و دنبالچه را سر جای خودش بر می گرداند . رافع درد شدید پریود در خانم هاست . بادکش می تواند مسیر خونریزی ها را منحرف کند.


حجامت تر
حجامت تر به معنای بادکش گذاشتن و سپس تیغ زدن روی موضع بادکش شده است تا خون از آن به میزان مورد نظر خارج گردد.


انواع و اقسام حجامت تر


مهمترین حجامتی که معروف است  بین دو کتف انجام می گردد و حجامت عام نام دارد.حجامت عام برای بیماری های قلب و برای پیشگیری از تمامی بیماری ها مفید است .

حجامت ها به طور کلی از نظر تاثیر با انواع فصد مقایسه می گردد.

حجامت ساکرال داریم که روی استخوان انتهایی مهره های ستون فقرات برای بیماری هایی مثل بواسیر و  کمردرد و سیاتیک و بیماری های دیگر انجام می شود.

حجامت ساق برای بیماری های دستگاه تناسلی و بیماری های رحمی و واریکوسل و پروستات و همه بیماری های زانو و آرتروز تاثیر مثبت دارد.

حجامت وسط گردن برای درمان بیماری های سر ، مشابه و بدل فصد قیفال است.

حجامت زیر گلو برای بیماری های قلاع یعنی بیماری های دهان ، تیروئید و التهابات تیروئید ، مثلا آفت و زخم های دهان مثل برفک و تبخال و غیرو مفید است.
ناحیه زیر گلو ، زبان و زیر زبان و فک که بصورت فصد و زالو خونگیری می شود، میتواند به وسیله حجامت تیروئید انجام شود.

حجامت در گودی گردن ( نقره) موجب فراموشی می شود و برای درمان کسانی که به حالت جنون رسیده اند مناسب است . به دلیل فشار افکار ناراحت کننده و کابوس ، برای اینکه فراموشی به بیمار دست دهد ، فراموشی او را از آن خاطراتی که باعث ناراحتی می شود رهایی می بخشد

http://www.jataportal.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:43 ] [ لقمان محمدیان ]

1. درمان و پیشگیري از بیماريها را از اصلاح تغذیه شروع کنید. به پزشکانی که پیرامون تغذیه با شما گفتگویی ندارند اعتماد نکنید، خواه حجامتگر باشند یا پزشک عادي، متخصص باشند یا فوق تخصص!

چرا که اصلاح مزاج و پاکسازي ارتباط عمیقی با بهتر نتیجه گرفتن از حجامت دارد. مصرف منضج و مسهل همانطور که قبلاً توضیح داده شد قبل از حجامت اثر درمانی آن را بسی افزایش میدهد.

 

2. تمام داروهاي شیمیایی از قبیل قرصها و آمپولها و روشهاي جراحی داراي عوارض خطرناکی میباشند، بنابراین از درمانهاي کم خطر و کم عارضه تر بهره بگیرید. حتی استامینوفن و آسپیرین عوارضی شدید در زمینه سازي سرطان کبد دارند و آسپیرین علاوه بر آن زمینه سکته هاي مغزي را مهیا کرده و خود موجب سکته میشود. شاید به جرأت بتوانیم ادعا کنیم که 70 %بیماريها، ناشی از داروهاي شیمیایی است که در طب جدید براي درمان تجویز میشود.

3. هیچگاه با شکم گرسنه حجامت نکنید چرا که این کار موجب خروج مقدار زیادي خون تمیز بجاي خون کثیف میشود.

4. سعی کنید حجامتها را بر اساس روزهاي ماه قمري تنظیم کنید. چراکه حجامت بر اساس ماه قمري تعیین میشود و هر روز آن داراي خواص ویژهاي میباشد.

5. انجام حجامت در روزهاي سیزدهم الی بیست و هفتم ماه قمري مطلوبتر است.

6. حجامت در روزهاي چهارشنبه و جمعه از لحاظ مفید بودن و ضرر داشتن مورد تردید است مخصوصا ظهر جمعه که منع شده است اما با خواندن آیته الکرسی و دادن صدقه درصورت تشخیص پزشک و ضروري بودن آن انجام میشود.

7. حجامت براي هر فرد بسته به طبع و مزاج وي متفاوت است.

8. حجامت براي مزاجهاي بلغمی که در هنگام حجامت بلغم بر آنها غلبه داشته باشد ممنوع است مگر آن که بلغم را با منضج و مسهل دفع کنند سپس در صورت عدم کم خونی حجامت کنند.

9. 24 ساعت قبل از حجامت باید از مصرف تخم مرغ اجتناب ورزید، چراکه همانگونه که تخم مرغ باعث چسبیدن مواد غذایی به یکدیگر می شود در خون هم به همین نحو عمل خواهد کرد.

10 . قبل و بعد از حجامت مصرف آب انار شیرین، شربت سکنجبین، عسلاب، شربت خاکشیر، بهلیمو، سیاهدانه، شربت بیدمشک و آب میوه هاي طبیعی مختلف مفید است، مشروط بر آن که سردي و گرمی شخص در نظر گرفته شود. ماءالشعیر براي مزاجهاي گرم مفید است، خوردن این مواد موجب رقیقتر شدن خون میشود.

11 . حتی المقدور بهتر است از 24 ساعت قبل تا 24 ساعت بعد از حجامت نزدیکی(مقاربت) نداشته باشید.

12 . حجامت براي بانوان هنگام دوران قاعدگی ممنوع است مگر آن که پزشک تشخیص ضرورت داده باشد.

13 . حجامت در روزهاي ماه مبارك رمضان ممنوع است و پس از افطار چنانچه حداقل 2 ساعت از افطار گذشته باشد بلامانع است، به شرط آن که توان شخص کافی باشد.

14 . حجامت از چهار ماهگی به بعد هیچ ضرري ندارد بلکه بسیار مفید است. حجامت در سنین کودکی باعث رشد قد و استحکام استخوانها میشود و ایمنی بدن را در مقابل سرماخوردگیها و بیماريهاي دیگر افزایش میدهد.

15 . براي سنین بیش از 60 سال زالودرمانی توصیه و ارجحیت به حجامت دارد.

16 . حجامت در افرادي که دچار بیماريهاي خونی مانند تالاسمی و سرطان خون و هموفیلی هستند باید با صلاحدید پزشک طب سنتی انجام شود.

17 . جنبه معنوي حجامت را رعایت کنید و با خواندن آیت الکرسی و داشتن وضو و زمزمه کردن صلوات اثرات حجامت را دو چندان کنید.

18 . تعداد دفعات حجامت براي افراد بسته به مزاج آنان متفاوت است. بهتر است با وضع فعلی هر کس حداقل 3 بار در بهار و 2 بار در پائیز حجامت کند.

19 . انواع حجامتها براي افراد مختلف در اندامهاي مختلف بدن انجام میشود. حجامت عام شایعترین حجامتهاست که بین دوکتف انجام میشود، اما حجامت در اندامهاي دیگر هر کدام خواصی در درمان و پیشگیري دارد. حجامت سر، حجامت ساق، حجامت سرین، حجامت اخدعین، حجامت ریه، حجامت کلیه و غیرو از انواع حجامتهاي توصیه شده در طب اسلامی ایرانی است.

20 . هنگام حجامت سیگار نکشید.

21 . پس از حجامت تا 24 ساعت کار سنگین انجام ندهید.

22 . تا 24 ساعت ترشی، ماهی، غذاي شور، چربی و غذاي سنگین نخورید.

23 . زخم حجامت را با عسل یا سرم آویشن یا طبیخ آویشن به تنهایی یا با گل ختمی و تخم گشنیز و روغن مرزنجوش مرهم کنید.

24 . پس از حجامت بهتر است 12 تا 24 ساعت استحمام نکنند.

25 . شستن محل حجامت تا 12 ساعت واجب و احتمال ضرر میرود و نماز خواندن پس از حجامت بلامانع است و طبق فتاوي مجتهدین نیاز به شستشو و استحمام نیست اما زمانیکه این ضرورت از بین رفت (بعد 12 ساعت)برای نماز بعدی باید بشوید  .

26 . اگر هنگام حجامت شخص دچار ضعف و سستی و یا بیحالی و بیهوشی شود، اولین اقدام آن است که سریعاً روي تخت یا زمین دراز بکشد و پاها را به حالت شیب دار قرار دهند تا خون به مغز باز گردد. در این حالت بدن عملیات جبرانی انجام میدهد و خونریزي حتی اگر لیوان حجامت هنوز روي بدن باشد بند میآید. عرق میکند و این عرق کردن نشانه بهبود وضع حجامت شونده است. معمولاً این ضعف و بیهوشی در آقایان اتفاق میافتد و بیشتر در اثر نوعی ترس درونی است و این که بدن افراد ذکور با خونریزي مانند بانوان آشنا نیست.

بهتر است هنگام بیهوشی مقداري آب به روي بیمار بپاشند و شربتی از آب و شکر یا عسلاب و امثال آن به وي بدهند. اگر بیهوشی شدید باشد ممکن است پس از بهوش آمدن دچار حالت تهوع و استفراغ شوند که این هم پس از مدتی برطرف میشود. اگر یکی دو روز پس از حجامت شخص دچار ضعف و سرگیجه شود با پزشک مشورت کند و با خوردن غذاهاي خونساز و داروهاي رساننده خون به اندامهاي بالایی این مشکل را برطرف کند. اگر در حالت غلبه بلغم حجامت صورت پذیرد معمولاً تا چند روز بعد ضعف و سرگیجه ایجاد میشود. در اولین حجامت این حالات در آقایان بخصوص جوانان بوجود میآید و در دفعات بعد بر طرف میشود.

27 . به هیچ وجه نگران سرایت بیماريهایی مانند ایدز و هپاتیت نباشید چرا که وسائل حجامت یک بار مصرف است و اغلب این شایعات از سوي سازمان انتقال خون براي تشویق مردم به خون دادن به نفع سازمان صورت میپذیرد.

28 . اگر به چیزي حساس هستید میتوانید هنگام حجامت آن را به محل حجامت بمالید. پس از چند بار متوجه میشوید که حساسیت شما از بین رفته است.

29 . حجامتها را در مدت تعیین شده توسط پزشک متخصص طب سنتی تکرار کنید تا اثرات حجامت را بخوبی و به وضوح مشاهده کنید.

30 . پس از حجامت از مصرف غذاهاي قوي و چرب به منظور جبران خون از دست رفته خودداري کنید زیرا که خون کثیف از بدن شما خارج شده است که براي بدن مضر بوده است.

http://www.jataportal.ir


 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:41 ] [ لقمان محمدیان ]

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قَالَ: «إِنْ کانَ فِی شَیْءٍ مِمَّا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ خَیْرٌ فَالْحِجَامَةُ.» ابن ماجه (۳۴۷۶)؛ ابوداود (۳۸۵۷)؛ اگر در داروهای شما نفعی باشد، پس حجامت است.

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنْ کانَ فِی شَیْءٍ مِنْ أَدْوِیَتِکمْ خَیْرٌ فَفِی شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ شَرْطَةِ مِحْجَمٍ أَوْ لَذْعَةٍ مِنْ نَارٍ وَمَا أُحِبُّ أَنْ أَکتَوِیَ.» صحیح بخاری (۵۸۰۲)؛ اگر در داروهای شما نفعی باشد، در نوشیدن عسل و نیشتر حجامت‌گر و داغ کردن با آتش است و من دوست ندارم که خود را داغ کنم.

روزهای حجامت: عَنْ نَافِعٍ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: یَا نَافِعُ، قَدْ تَبَیَّغَ بِیَ الدَّمُ، فَالْتَمِسْ لِی حَجَّامًا وَاجْعَلْهُ رَفِیقًا إِنِ اسْتَطَعْتَ، وَلَا تَجْعَلْهُ شَیْخًا کبِیرًا وَلَا صَبِیًّا صَغِیرًا، فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ: «الْحِجَامَةُ عَلَى الرِّیقِ أَمْثَلُ، وَفِیهِ شِفَاءٌ وَبَرَکةٌ، وَتَزِیدُ فِی الْعَقْلِ وَفِی الْحِفْظِ، فَاحْتَجِمُوا عَلَى بَرَکةِ اللَّهِ یَوْمَ الْخَمِیسِ، وَاجْتَنِبُوا الْحِجَامَةَ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ، وَالْجُمُعَةِ وَالسَّبْتِ، وَیَوْمَ الْأَحَدِ تَحَرِّیًا، وَاحْتَجِمُوا یَوْمَ الِاثْنَیْنِ وَالثُّلَاثَاءِ، فَإِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی عَافَى اللَّهُ فِیهِ أَیُّوبَ مِنَ الْبَلَاءِ، وَضَرَبَهُ بِالْبَلَاءِ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ، فَإِنَّهُ لَا یَبْدُو جُذَامٌ وَلَا بَرَصٌ، إِلَّا یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ أَوْ لَیْلَةَ الْأَرْبِعَاءِ». سنن ابن ماجه (۳۴۸۷)؛ عبدالله بن عمر رضی الله عنهما به نافع گفت: خون در من متردد و سرگردان شده است، حجامی را برای من جست و جو کن و اگر ممکن است حجام مهربانی انتخاب کن و خیلی پیر و خیلی خردسال نباشد، من از پیامبر صلى الله علیه وسلم شنیدم که فرمود: حجامت قبل از صبحانه بهتر است، در آن شفا و برکت است، بر عقل و حافظه می‌افزاید، بر برکت الله روز پنج شنبه حجامت کنید و از حجامت در روز چهار شنبه، جمعه، شنبه و یک‌شنبه قصداً پرهیز کنید، روز دوشنبه و سه شنبه حجامت کنید، و این روزی است که الله در آن ایوب علیه السلام را از بلا عافیت بخشیده است و روز چهارشنبه او را به مصیبت مبتلا کرده است و هیچ جزام و برصی پیدا نمی‌شود مگر روز چهارشنبه، یا شب چهار شنبه.

تاریخ حجامت: عن أنس بن مالک أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال: «مَنْ أَرَادَ الْحِجَامَةَ فَلْیَتَحَرَّ سَبْعَةَ عَشَرَ، وَتِسْعَةَ عَشَرَ، وَإِحْدَى وَعِشْرِینَ لاَ یَتَبیَّغْ بِأَحَدِکمُ الدَّمُ فَیَقْتُلَهُ.» ابن ماجه (۳۴۸۶)؛ هر کس اراده‌ی حجامت دارد، هفدهم و نوزدهم و بیست و یکم ماه را قصد کند و خون در هیچ یک از شما سرگردان و حیران نباشد که او را می‌کشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:حجامت شفای بیماریها, ] [ 1:29 ] [ لقمان محمدیان ]

1- افزایش کلسترول و تریگلیسرید (چربی خون بالا)

2- اوره بالای خون

3- فشار خون بالا

4- فشار خون پائین

5- غلظت خون بالا (پلیسایتمی)

6- سرماخوردگیهای مکرر

7- آنمی فقر آهن

8- سرخجه

9- آبله مرغان

10- سرخک

11- زونا

12- اوریون

13- پنومونی

14- مخملک

15- آنفلوانزا

16- ایکترفیزیولوژیک

17- دیسمنوره

18- الیگومنوره

19- آمنوره

20- هایپومنوره

21- هایپرمنوره

22- سندرم پره کلماتریک

23- سندرم کلماتریک

24- کیست تخمدان

25- مسمومیت داروئی

26- مسمومیت غذائی

27- مسمومیت شیمیائی و گازهای شیمیائی

28- سردرد میگرنی

29- سردرد عصبی

30- دردهای کهنه و مزمن اندامها

31- سندرم خستگی مزمن بدن

32- اسپاسم عضلانی

33- کاهش رشد و کوتاهی قد

34- لاغری

35- سیاتالژی (درد سیاتیک)

36- سندرم کانال کارپ

37- دیسکوپاتیها

38- کمردرد Low back pain

39- آرتروز کتف و زانو

40- آکنه و بثورات پوستی

41- کهیر

42- اگزما

43- درماتیت تماسی

44- خارش پوستی

45- آفت دهان

46- تعریق فراوان بدن

47- گر گرفتگی بدن

48- پولیپ بینی

49- ناخنک چشم

50- اپیستاکسی مکرر

51- بلزپالزی (فلج عصب صورت)

52- PTSD

53- تصلب شرائین

54- گرفتگی عروق کرونر

55- Cheat pain (درد قفسه سینه)

56- طپش قلب، آریتمیهای قلبی و p.v.c

57- اعتیاد داروئی

58- اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

59- هیپرتیروئیدی

60- هیپوتیروئیدی

61- افسردگی

62- سنگینی سر

63- اختلالات رفتاری کودکان

64- آلرژی

65- آلرژی غذائی

66- آسم آلرژیک

67- آسم

68- رماتیسم

69- دندان قروچه

70- هموروئید


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:بیماریها,درمان,شده,با,حجامت, ] [ 17:59 ] [ لقمان محمدیان ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 58
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 91684
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه